Ondernemers of particulieren die een auto van de zaak hebben die minstens 15 jaar of ouder is kunnen gebruik maken van een youngtimer regeling. In dit artikel leggen wij uit hoe regeling ten werk met een gunstige bijtellingsregeling.
Hoe werkt een youngtimer regeling?
Voor oldtimers (auto’s die ouder zijn dan 25 jaar) geldt een fiscale regeling die gunstig is voor veel mensen die een oldtimer hebben. Hetzelfde geldt ook voor een youngtimer (tussen 15 en 25 jaar oud) daar zijn ook gunstige fiscale voordelen.
De yountimer regeling bestaat sinds van 2016 en geldt ook voor auto’s waar ook prive gereden wordt. De bijtelling voor een youngtimer is 35% ipv 22% dat klinkt duurder maar dat is niet het geval. De bijtelling wordt over de dagwaarde berekend ipv een cataloguswaarde en daardoor is de bijtelling lager dan bij een nieuwe auto. Een ander voordeel van een bijtelling van een youngtimer is dat de dagwaarde elke jaar daalt. Door de daling is het aanbevolen om een aankoopkeuring auto uit te voeren.
BTW Youngtimer auto
De btw kan niet worden terug gevorderd bij de belastingdienst bij het aanschaffen van een youngtimer en een youngtimer valt daarom onder een marge-auto. Een yountimer is tweedehands en valt daarom ook onder een marge-auto.
Voordelen van een youngtimer
Het grote voordeel van een youngtimer regeling is dat er over de dagwaarde de bijtelling wordt berekend en daarom kan je goedkoop rijden in een luxe auto rijden met een youngtimer regeling. Voorbeeld:
Stel dat een auto 20 jaar geleden € 40.000 kostte, heeft nu nog een dagwaarde van 10% daarvan, oftewel € 4.000. Een bijtelling van 35% over dagwaarde komt neer op € 1.400 per jaar – goed te betalen dus voor een luxe auto met een youngtimer regeling. De meeste auto’s zijn de hoge segmenten zoals een AUDI A4 of een A6, een Mercedes Benz C of een E klasse.
Welke nadelen zijn er voor een youngtimer?
Een auto die ouder is dan 15 jaar heeft minder (moderne) veiligheidsopties zoals een parkeerassistent of moderne navigatiesapparatuur. Je hebt dus geen moderne opties maar dat komt omdat je dan een 15 jaar oude auto rijdt. Een andere nadeel is ook hogere onderhoudskosten en reperaties. Een ander grote nadeel is dat de milieueisen strenger worden en vooral bij Diessel auto’s. De milieuclassificatie van een youngtimers zijn nu meestal van EURO 4 of 5 en rijden meestal op benzine en mag je met dergelijkse auto’s de binnensteden van de grote steden alsnog inrijden (voorlopig).
Mocht je een youngtimer willen kopen dan raden wij wel een youngtimer aankoopkeuring aan. Wij checken uw youngtimer op verschillende punten en zorgen voor u een goede aankoop. Voorkom een miskoop en doe vooraf een aankoopkeuring.